program

Na programu pro druhý ročník, který proběhne od 18. srpna do 15. září 2024 se pracuje.  Níže nám můžete zanechat váš e-mail k zaslání programu.

Česká kytarová hudba

Jan Irving, kytara
Igor Tausinger, umělecký přednes
Neděle 18. srpna 2024 17:00 hodin
Bílkův dům Chýnov

Jan Irving je uznávaným propagátorem klasické hudby a kytary na koncertních pódiích. Na Pražské konzervatoři byl žákem známého virtuóza prof. Milana Zelenky. Absolvoval Vysokou hudební školu “Franz Liszt” ve Výmaru a Vysokou školu hudební Cum Laudae v Holandsku v Tilburgu.

Účastnil se řady mistrovských kurzů např. v Belgii, Holandsku nebo na Kubě. V roce 1984 získal titul Laureáta v prestižní soutěži “Concours International de la Guitare – Radio France” v Paříži. Jako umělecký vedoucí organizoval řadu mezinárodních vzdělávacích projektů. V letech 2003 – 2007 působil jako docent hlavního oboru kytara na Vysoké hudební škole v Zeistu v Holadsku.

V pedagogické činnosti působí kontinuálně do současnosti i v České republice. Na koncertních pódiích se setkává s význačnými umělci. Jeho hra se vyznačuje suverénní technikou, smyslem pro kantilénu, harmonii a vytříbeným hudebním výrazem.

 

 

Igor Tausinger se narodil 22. listopadu (1949) neboli o svátku sv. Cecílie, patronky hudby. Křestní jméno mu rodiče vybrali jako poctu věhlasnému skladateli I. Stravinskému. On sám ale považuje své umělecké nadání za geneticky zděděné: od své rumunské babičky (učitelky klavíru) a po svém otci (úspěšném hudebním skladateli a dirigentovi). U Igora vše důležité proběhlo osvědčenou cestou – po lidové škole umění následovala pražská Státní konzervatoř, kde kromě hlavního oboru klavír studoval i kompozici a dirigování. Vzápětí nastoupil do tehdejšího Československého rozhlasu Praha jako hudební režisér klasického směru, ve kteréžto funkci setrval po celý svůj profesní život – 42 let. Podílel se tak odborně na vzniku početné řady rozhlasových nahrávek, z nichž většina se stala součástí tzv. Zlatého fondu fonotéky. Kromě toho se léta etabloval v uznávané Mezinárodní soutěži mladých hudebníků Concertino Praga. Také se často uplatňoval jako porotce jiných hudebních soutěží. Na sólovou pianistickou dráhu rezignoval, o to více se ale prezentuje v rozličných uměleckých projektech (vernisáže a amatérské divadelní spolky, pro něž píše písničky nebo scénickou hudbu). Momentálně působí čtyři roky jako dobrovolný muzikoterapeut v Alzheimerovém centru Seňorina a dvou seniorských domovech. Výčet jeho koníčků dokládá takřka renesanční šíři jeho zájmů – pantomima, grafika, poesie i próza. S tvorbou J. B. Foerstera se blíže seznámil díky spolupráci s mezzosopranistkou Olgou Černou na rozhlasovém CD. Účinkuje též partnersky v adventních pořadech s herečkou Taťjanou Medveckou. 

 

Pianista,

dozajista

leccos zažít dá se s ním:

herec, běžec, básník, mim…

Ctitel žen a dobrých vín,

pokud možno

žádný splín!

(Tau 2019)

  • Václav Matějka (1773 – 1830) Sonáta pro kytaru
  • František Max Kníže (1784 – 1840) Andante capriccioso

  • Josef Bohuslav Foerster – Řecká váza, úryvek

  • Josef Bohuslav Foerster (1859 – 1951) Lesní studánka op. 89 (1922), text Josef Václav Sládek – transkripce pro kytaru

  • Josef Bohuslav Foerster – Řecká váza, úryvek

  • Jana Obrovská (1930 – 1987) Pocta českému chorálu
  • Jan Truhlář (1928 – 2007) Impromptu
  • Jarmil Burghauser (1921 – 1997) Tři české tance – Klatovák, Minet, Směska

  • Josef Bohuslav Foerster – Řecká váza, úryvek

  • Milan Zelenka (1939) Kytice

Ivo Kahánek, klavír

Neděle 25. srpna 2024 17:00 hodin
Kuturní dům Chýnov

Ivo Kahánek (odkaz ČT) patří k nemnoha pianistům, kteří si mohou dovolit zahrát cokoli, a vždy to bude pro posluchače nezapomenutelný zážitek. Jeho interpretační umění se vyznačuje nevšední emocionální silou, hloubkou a schopností vystihnout podstatu díla. Je pověstný svým darem napojit se na publikum a doslova vplout do atmosféry koncertního sálu. Se zralým technickým nadhledem uvádí repertoár od baroka po modernu s těžištěm v romantické hudbě. Ve světě je považován za specialistu na interpretaci české hudby. Ostatně v roce 2020 to stvrdila jedna z nejprestižnějších hudebních cen světa v oblasti klasické hudby BBC Music Magasine Awards za nahrávku klavírních koncertů Antonína Dvořáka a Bohuslava Martinů.

Ivo Kahánek je absolventem Janáčkovy konzervatoře v Ostravě a pražské HAMU ve třídě prof. Ivana Klánského. Má za sebou také studijní stáž na prestižní londýnské Guidhall School of Music and Drama a řadu mistrovských kurzů. V roce 2004 se stal absolutním vítězem soutěže Pražského jara a svou světovost potvrdil hned tři roky nato při debutu na festivalu BBS Proms v londýnské Royal Albert Hall, kde vystoupil pod taktovkou Jiřího Bělohlávka v doprovodu BBS Symphony Orchestra.

V roce 2014 byl po Rudolfu Firkušném teprve druhým Čechem, který dostal pozvánku k vystoupení s Berlínskými filharmoniky. Následoval nadšený ohlas odborné kritiky i široké veřejnosti. V roce 2018 se stal držitelem ceny Classic Prague Award a v roce 2022 byl nominován na prestižní cenu Opus Klassik. Porotu zaujal svou nahrávkou kompletního klavírního díla Antonína Dvořáka pro Supraphon. Soubor čtyř CD vydaný roku 2021 obsahuje pět hodin hudby a některé skladby na něm byly zaznamenány vůbec poprvé. Hudební magazín Gramophone o této nahrávce napsal, že “Kahánek interpretuje každou skladbu tak, jako by byla pro něj vším… Jde o skvělý komplet, který by neměl žádný milovník romantické hudby nechat bez povšimnutí”.

Pro Supraphon, s nímž v roce 2007 podepsal exkluzivní spolupráci, natočil již třináct CD. Pravidelně natáčí též pro Český rozhlas a Českou televizi.

Ivo Kahánek má za sebou úspěšná vystoupení s mnoha předními orchestry, například s Českou filharmonií, s Vídeňskými čí Essenskými symfoniky, Mahler Chamber Orchestra, BBC Scottish Symphony Orchestra Glasgow, Orchestrem WDR Kolín nad Rýnem, Curyšským komorním orchestrem, PKF – Prague Philharmonia, Symfonickým orchestrem hl. města Ptahy FOK nebo Filharmonií Brno. Vedle sólové dráhy se věnuje též komorní hře (zejména s Dvořákovým triem), písňovým recitálům a dramaturgické i pedagogické činnosti – nejen na zavedených institucích jako HAMU či Pražská konzervatoř, ale též v rovině mentoringu v rámci Akademie MenART.

  • Bedřich Smetana (1824 – 1884) Sny
    1. Zaniklé štěstí
    2. Útěcha
    3. V Čechách
    4. V saloně
    5. Před hradem
    6. Slavnost českých venkovanů
  • Antonín Dvořák (1841 – 1904) Poetické nálady op. 85 (výběr)
    Noční cestou
    Rej skřítků
    Furiant

přestávka

 

  • Josef Bohuslav Foerster (1859 – 1951) Miniatury op. 17
    1. Allegretto grazioso
    2. Andante
    3. Andantino
    4. Allegro con brio
    5. Allegretto
  • Leoš Janáček (1854 – 1928)
    Sonáta 1. X. 1905 “Z ulice”
    1. Předtucha
    2. Smrt
  • Bedřich Smetana (1824 – 1884) Koncertní etuda gis moll “Na břehu mořském”
    Koncertní etuda C dur

Chlapecký pěvecký sbor Bonifantes Pardubice, sbormistr Jan Míšek

Neděle 1. září 2024 17:00 hodin
Kostel Nejsvětější Trojice Chýnov

Chlapecký sbor BONIFANTES je velmi činorodým tělesem. Koncertování je hlavní pracovní náplní a rok od roku se rozrůstá. V současné době Bonifanti absolvují kolem stovky koncertů ročně v České republice i v zahraničí. Pravidelnou součástí sborového života jsou i koncertní turné. Bonifanti vystupovali téměř po celé Evropě, ale také v Thajsku, v Kanadě, USA a Japonsku.

Vedle “běžných” koncertních vystoupení se obě koncertní složky věnují také opeře. Účinkování v operních představeních Tosca a Carmen umožnilo pardubickým klukům vystupovat po boku sólistů předních světových operních domů, jakými jsou například Mara Zampieri (La Scala), Anda Luisa Bogza, Yikun Chung (Staatsoper Wien) nebo Peter Dvorský. Mužský sbor účinkoval v operních představeních Lazebník sevillský a Dybuk.

Mezi nahrávkami chlapeckého sboru BONIFANTES lze kromě profilových CD nalézt například premiérově natočená díla L. Cherubini: Messa Solenne Breve, W. A. Mozarta: Mass in C major a v neposlední řadě i kompletní mužské sbory Antonína Dvořáka. Chlapecký sbor BONIFANTES se velmi často účastní prestižních mezinárodních soutěží a festivalů. Za dobu svého působení sbor získal desítky zlatých medailí, řadu titulů absolutního vítěze soutěže a několik zvláštních cen poroty.

Od září 2010 jsou Bonifanti vzděláváni v nové Základní umělecké škole BONIFANTES s kapacitou 350 žáků.

 

Jan Míšek získal své první sbormistrovské zkušenosti vedením přípravných oddělení Boni pueri. Jeho profesory dirigování byli prof. Jiří Skopal (Univerzita Hradec Králové) a doc. Vlastimil Novák (Konzervatoř Pardubice). Je absolventem několika mistrovských dirigentských kurzů.

V roce 1993 založil sbor Gymnázia J. K. Tyla, v roce 1996 se postavil do čela Komorního sboru Kantiléna a podnítil vznik Královéhradeckého mužského sboru. V roce 1999 uskutečnil svůj velký sen a v Pardubicích založil Chlapecký sbor BONIFANTES. Přes své mládí získal řadu ocenění za mimořádný dirigentský výkon a dramaturgii. Během krátké doby se svými sbory získal na různých mezinárodních soutěžích 16 zlatých (např. s Královéhradeckým mužským sborem na 1. světové sborové Olympiádě v rakouském Linzi v kategorii mužských sborů) a 13 stříbrných medailí. Jako hostující dirigent spolupracuje s orchestry (Komorní filharmonie Pardubice, Barocco sempre giovanne, Orchestr Pražské konzervatoře).

Jan Míšek se věnuje i skladatelské čínnosti. Je autorem několika kantát (Inter arma silent musae, Holčička se sirkami). Je vicelaureátem Joseph Dorfman International Composer’s Competition. Jan Míšek je také šéfredaktorem a duchovním otcem projektu sbor.cz – zbor.sk, českého a slovenského internetového serveru pro sborové umění. Odborníky je oceňován zejména za interpretaci hudby 20. století. V současné době se intenzivně věnuje také autentické interpretaci staré hudby, spolupracuje se soubory Ensemble Baroque a Schola gregoriana pragensis.

  • Gabriel Fauré (1845 – 1924) Requiem, op. 48
    Introit et Kyrie
    Offertoire
    Sanctus
    Pie Jesu
    Agnus Dei
    Libera me
    In paradisum
  • Josef Bohuslav Foerster (1859 – 1951) Devět mužských sborů, op. 37
    Oráč
    Mé orné půdy každý hon
    Píseň jarní
    Velké, širé, rodné lány
    Polní cestou
    Skřivánkovi
    Z osudu rukou
    Stav si, stav si, vlaštovičko
    Když jsme se loučili

Cello ansámbl sv. Cecilie

Neděle 8. září 2024 17:00 hodin
Kostel sv. Petra a Pavla Hartvíkov

Štěpán Drtina, člen Pavel Bořkovec Quartet, člen orchestru ND

Ladislav Mariaš, člen orchestru FOK

Jakub Smola, student University of Manchester

Juraj Škoda, student HAMU

Linda Martínková, studentka Pražské konzervatoře

Klára Hůlková, studentka Pražské konzervatoře

Anna Čermáková, studentka Pražské konzervatoře

 

Umělecká vedoucí Renata Strašrybková, Pražská konzervatoř, violoncello

  • Pablo Casals (1876 – 1973) Zpěv ptáků
  • Josef Bohuslav Foerster (1859 – 1951) Jarní den z cyklu Čtyř písní, op. 60
  • Franz Schubert (1797 – 1828) Král duchů, op. 1
  • Antonín Dvořák (1841 – 1904) Popatřiž na mne a smiluj se nade mnou z cyklu Biblické písně, op. 90
  • Leoš Janáček (1854 – 1928) Zdrávas královno z 2. jednání opery Její pastorkyňa
  • Ernest Bloch (1880 – 1959) Modlitba, první skica ze Židovského života
  • Josef Bohuslav Foerster (1859 – 1951) Intermezzo ze suity Princezna Pampeliška, op. 35
  • Antonín Dvořák (1841 – 1904) Klid lesa, op. 68 č. 5
  • Karl J. Davidov (1838 – 1889) U vodotrysku z cyklu Čtyři kusy, op. 20
  • Gideon Klein (1919 – 1945) Ukolébavka
  • Franz Schubert (1797 – 1828) Včelka
  • Ch. Camille Saint-Saëns (1835 – 1921) Labuť z cyklu Karneval zvířat, op. 36
  • Wilhelm Fitzenhagen (1848 – 1890) Koncertní valčík, op. 3
  • N. A. Rimskij Korsakov (1844 – 1908) Let čmeláka z opery Pohádka o caru Saltanovi
  • Giulio Caccini (1551 – 1618) Ave Maria
  • Josef Suk (1874 – 1935) Meditace na staročeský chorál Svatý Václave, op. 35a
  • Josef Bohuslav Foerster (1859 – 1951) Chanson d’amour ze suity Princezna Pampeliška, op. 35

    Úpravy skladeb Ladislav Mariaš, Juraj Škoda, Klára Hůlková, Jakub Smola

Leoš Čepický - Alžběta Novotná, housle

Neděle 15. září 2024 17:00 hodin
Kostel Nejsvětější Trojice Chýnov

Leoš Čepický absolvoval v roce 1985 konzervatoř v Pardubicích ve třídě prof. Ivana Štrause. Na Akademii múzických umění v Praze studoval housle u prof. Jiřího Nováka a komorní hru ve třídě prof. Antonína Kohouta. Na AMU se stal primáriem Wihanova kvarteta, jehož členem je dodnes.

Zúčastnil se jak sólových, tak i kvartetních soutěží. V Kocianově houslové soutěži v Ústí nad Orlicí zvítězil v roce 1981 s titulem laureáta, na soutěži konzervatoří v Ostravě v roce 1983 získal druhou cenu. Vroce 1985 obsadil páté místo na soutěži “Václav Huml” v jugoslávském Zagrebu. V italské Gorizii v roce 1993 mu bylo uděleno čestné uznání a v roce 1994 se stal vítězem a laureátem soutěže “Beethovenův Hradec” v Hradci nad Moravicí. Účastnil se také interpretačních kurzů u prof. Igora Bezrodného ve Výmaru. Často vystupuje jak na sólových recitálech, tak i na koncertech s orchestrem doma i v zahraničí (Zagrebská filharmonie, Filharmonie Košice, Komorní filharmonie Pardubice, Filharmonie Hradec Králové, Virtuosi Pragensis atd.). V roce 2000 provedl k 250. výročí úmrtí J. S. Bacha kompletní provedení Sonát a Partit pro sólové housle na festivalu Smetanova Litomyšl. 

S Wihanovým kvartetem získal první cenu na Pražském jaru 1988 a první místo na mezinárodní soutěži smyčcových kvartet v Londýně v roce 1991. Následovala četná evropská turné do klasických zemí komorní hudby, ale také do Singapuru, Jordánska, Austrálie, Nového Zélandu, Japonska a USA. Pro mnohé české nahrávací společnosti natočilo Wihanovo kvarteto více než 40 CD. Během roku 2005 dokončilo nahrávku kompletního kvartetního díla L. van Beethovena.

Leoš Čepický v roce 2002 natočil pro vydavatelství Multisonic sólové CD, Sonáty a Partity pro housle J. S. Bacha. Reedice tohoto CD vyšla v roce 2016 u Nimbus Alliance. U stejné společnosti vyšlo v roce 2013 Čepického sólové CD, kde je jeho klavírním partnerem Ivan Klánský. V březnu 2018 provedl společně se Stanislavem Boguniou na dvou koncertech všech 10 sonát Ludwiga van Beethovena.

Od roku 2007 vyučuje hru na housle na AMU v Praze a v září 2010 byl jmenován vedoucím strunné katedry HAMU.

Hraje na housle z dílny houslaře Jana B. Špidlena, kopie Guarneri del Gesu 1741.

 

Alžběta Novotná (Čepická)

Na housle hraje od svých pěti let. V roce 2016 odmaturovala na Gymnáziu a Hudební škole hlavního města Prahy ve třídě MgA. Marie Fuxové. Má souběžně vystudovanou Ochranu zvířat a welfare na Veterinární univerzitě v Brně a Hudební vědu na Masarykově univerzitě tamtéž. 

V roce 2009 získala 3. cenu na houslové soutěži J. Muziky v Nové Pace. Pravidelně se zúčastňuje interpretačních houslových kurzů v Litomyšli ve třídě prof. Ivana Štrause. S orchestrem gymnázia hrála na zájezdech do SRN, SAE. Pravidelně vystupuje na koncertech se svým otcem. V současné době je členkou Komorního orchestru Vlasty Škampové.

  • Johann Sebestian Bach (1685 – 1750) Partita č. 3 E dur pro sólové housle BWV 1006
  • Jean-Marie Leclair (1697 – 1764) Sonáta A dur pro dvoje housle, op. 3/2
  • Josef Bohuslav Foerster (1859 – 1951) Malá suita pro dvoje housle, op. 183
  • Johann Sebastian Bach (1685 – 1750) Ciaccona d moll BWV 1004
  • Ondřej Kukal (1964) Pozdní hodina pro sólové housle
  • Béla Bartók (1881 – 1945) Duetta pro dvoje housle, op. 44 (výběr)