archiv
2024 - 2. ročník
Druhý ročník festivalu potvrdil, že Chýnov pomalu získává pevné místo na kulturní mapě České republiky. Festival opět nabídl bohatý program plný klasické hudby, podmanivých vystoupení a uměleckých zážitků, které nadchly nejen znalce, ale i širší veřejnost.
Úvodní koncert v Bílkově ateliéru
Festival letos otevřel koncert kytaristy Jana Irvinga v ateliéru Františka Bílka. Spojení tohoto intimního prostoru s tóny mistrovsky zvládnutých kytarových strun a vybranými myšlenkami z esejů Josefa Bohuslava Foerstera v podání sympatického Igora Tausingera vytvořily pro početné vnímavé publikum opět neopakovatelnou atmosféru.
Hvězda českého klavírního nebe v chýnovském kulturním domě
V neděli 25. srpna ožil chýnovský kulturní dům klavírním koncertem Iva Kahánka, posluchači dobře vycítili, že Ivo Kahánek opravdu „umí“ a že je poctivý a že i v Chýnově zahraje skvěle. Což se také skutečně stalo. Koncert rámovala díla jubilujícího Bedřicha Smetany. V úvodu provedl Ivo Kahánek cyklus šesti charakteristických skladeb Sny (Rêves) z roku 1875, které Smetana psal již za pobytu v Jabkenicích pro své žačky ze šlechtických kruhů, jež ho tehdy navštěvovaly. Smetana v těchto skladbách vytvořil klavíristicky náročná a posluchačsky strhující díla. V jejich pevné, precizně prokomponované formě se proplétají melodické linky v neuvěřitelné polyfonii a dynamických hladinách, jako by se v cyklu odrážely životní bouře a niterné pocity – je v nich jemnost a půvab, křehkost a perlivost stejně jako bouře mohutných akordů. Na závěr koncertu užaslé publikum s nadšením přijalo Kahánkovu bravuru ve strhujícím tempu zahrané obtížné Smetanově Etudě C dur. Na koncertě dále zazněly tři z Poetických nálad Antonína Dvořáka a Janáčkova dramatická Sonáta 1. 10. 1905 Z ulice. A samozřejmě nesměl chybět ani Josef Bohuslav Foerster. Ivo Kahánek zvlášť pro tuto příležitost nastudoval jeho méně známé Miniatury, op. 17.
Koncert se mohl uskutečnit díky angažovanosti a osobnímu zaujetí předsedkyně Mezinárodní společnosti Josefa Bohuslava Foerstera, paní Olgy Černé, která pro festival zprostředkovala zápůjču koncertního křídla Scholze, a festivalové koncerty tak mohou nadále probíhat i v sále kulturního domu v Chýnově.
Mladý sbor klasiku zvládl skvěle
S velkým očekáváním bylo spojeno i vystoupení chlapeckého sboru Bonifantes z Pardubic následující neděli 1. září. Jak bude znít v podání mladých chlapeckých hlasů Devět mužských sborů Josefa Bohuslava Foerstera? Posluchači nemohli čekat lepší výkon – je obdivuhodné s jakým citem a soustředěností se mladí muži s obtížnými vokálními technickými nároky, ale i s dobovou poetikou především Sládkových veršů vypořádali.
Výkon sympatických violoncellistů nadchl hartvíkovské publikum
Následující neděli přivezl svůj pestrý program do půvabného kostela sv. Petra a Pavla v odlehlé části naší farnosti, v Hartvíkově, Celloansámbl sv. Cecilie. Sympatičtí mladí violoncellisté přednesli ve vlastních úpravách jednak skladby Josefa Bohuslava Foerstera a jednak díla dalších významných skladatelů, jako například Antonína Dvořáka, Josefa Suka nebo Franze Schuberta a rozšířili tak záběr festivalu směrem k dalším významným osobnostem evropské hudební scény.
Důstojný závěr festivalu
Závěr festivalu se odehrál za dramatických povětrnostních podmínek v neděli 15. září. O to působivější byla ovšem atmosféra v kostele Nejsvětější Trojice v Chýnově, který díky své akustice poskytuje ideální prostředí pro komorní hudbu. Poslední koncert jistě potěšil především bravurní a vyspělou interpretací skladeb Johanna Sebastiana Bacha v podání houslisty Leoše Čepického, ale i houslovými duety, které přednesl se svou dcerou Alžbětou Novotnou.
Hudební festival Foersterův Chýnov se postupně stává pravidelným místem setkávání milovníků klasické hudby a ukazuje, že i menší město může nabídnout špičkový kulturní program.
2023 - 1. ročník
První ročník festivalu Foersterův Chýnov nabídl příznivcům klasické hudby pět mimořádných koncertů.
Nejprve vystoupilo mladé progresivní smyčcové kvarteto Pavel Bořkovec Q, které v první části koncertu s náležitou energií předneslo smyčcový kvartet Leoše Janačka č. 1 z podnětu Tolstého povídky „Kreutzerova sonáta“. V druhé polovině koncertu uvedli pánové s nemenším zaujetím smyčcový kvartet č. 5 Pavla Bořkovce, pradědečka violisty souboru, Matěje Kroupy. A nakonec došlo i na Josefa Bohuslava Foerstera, když po konstatování: „Naši Chýnovští nám rozumějí“ zazněla v přídavku svita z Foersterova cyklu Sněni v úpravě violoncellisty Štěpána Drtiny.
Slova v hudbě, hudba ve slovech – tak by se dal charakterizovat druhý koncert festivalu, který byl sestaven výhradně z děl Josefa Bohuslava Foerstera, a to především z jeho melodramů. Tento žánr, tak oblíbený v 19. století a poněkud pozapomenutý, dnes přece jenom zažívá svou renesanci. V podání Olgy Černé zazněly melodramy Amarus a Faustulus na texty Jaroslava Vrchlického a Rilkeho poezii poté přednesl herec Filip Sychra. Oba recitátory hudebně doprovázel klavírista Robert Fuchs.
Vrcholem festivalu byl 3. září koncert Českého noneta, jednoho z nejstarších komorních souborů na světě, který je doma i na řadě mezinárodních festivalů (Salzburger Festspiele, La Folle Journée, Pražské jaro) a kromě Evropy je jeho koncertní turné zavedla do USA, Jižní Ameriky, Afriky a Japonska. V Chýnově přednesl tento vynikající soubor v kostele Nejsvětější Trojice díla Bedřicha Smetany, Richarda Wagnera, Richarda Strausse a pochopitelně i Josefa Bohuslava Foerstera.
V nabídce Foersterova Chýnova nechyběl ani varhanní koncert, který Martin Maxmilian Kaiser, varhaník od sv. Ignáce v Praze věnoval především dílu české varhanní legendy Bedřich Antonínu Wiedermannovi. Na koncertu vystoupila také mezzosopranistka Edita Adlerová, v jejímž excelentním podání jsme vyslechli například výběr z Biblických písní od Antonína Dvořáka nebo Bizetovo Agnus Dei.
Interpretem závěrečného koncertu prvního ročníku festivalu v neděli 20. září bylo příznačně Foersterovo komorní pěvecké sdružení pod vedením sbormistra, dirigenta a pedagoga Pražské konzervatoře a AMU Jaroslava Brycha, které předneslo kromě skladeb dalších autorů také tři písně od J. B. Foerstera: Lesní studánku, Pasačku a Písničku a zakončilo tak důstojně celý festival.
S odcházejícím létem skončil také první ročník festivalu, podle ohlasů spokojeného publika i umělců věříme, že úspěšně.
2022
V roce 2022 probíhaly jednotlivé koncerty festivalu na různých místech, na nichž jsme chtěli připomenout pomyslnou životní pouť Františka Bílka Chýnovem. Začínali jsme v neděli 21. srpna koncertem v Hrobech, na místě, odkud Bílkův rod pochází. Na varhany ve zdejším kostele zahrál skladby barokních autorů Ondřej Valenta, varhaník basiliky sv. Petra a Pavla v Praze na Vyšehradě, kterého na housle doprovodila členka orchestru Národního divadla Šárka Petříková. Pro další koncert jsme se přesunuli do Chýnova, do kostela Nejsvětější Trojice, kde byl František Bílek u renesanční cínové křtitelnice 7. listopadu 1872 pokřtěn. Právě zde jsme se v neděli 28. srpna zaposlouchali s interprety Stamicovým kvartetem a mezzosopranistkou Olgou Černou do komorních skladeb české a světové literatury Antonína Dvořáka, Josefa Suka, Josefa Bohuslava Foerstera a Ottorina Respighiho.
Mládí Františka Bílka nebylo zrovna jednoduché. Ještě mu nebylo ani dvacet let, když odešel na dva roky studovat do Paříže. Život tamní umělecké bohémy mu ale nevyhovoval a i svým dílem se vymykal akademickému pojetí studia a sochy, které zde vytvořil, nebyly v Praze přijaty. Po návratu z Francie a po roční vojenské službě hledal útočiště a bezpečí ve svém rodném Chýnově. Možnost pracovat získal v bývalé schwarzenberské střelnici v Oboře. Tady v lesním tichu zhmotňoval své mystické zážitky v suverénní dřevořezby. Na místo, kde kdysi střelnice stála, jsme pozvali Celloansámbl svaté Cecilie. Mladí violoncellisté tady pod korunami stromů rozezněli své nástroje v neděli 4. září.
Další etapa života Františka Bílka byla už šťastnější. Na pozemku svých rodičů vybudoval v roce 1898 dům s prostorným ateliérem, který brzy navštívila Bílkova osudová žena a celoživotní láska Berta Nečasová. Jaký jiný hudební nástroj než romantická harfa by mohl lépe vystihnout souznění dvou milujících se bytostí? Proto bylo nedělní matinée 11. září v Bílkově ateliéru věnováno přední české sólové harfistce mladší generace Barboře Plaché.
Na poslední z cyklu koncertů jsme se vrátili do chýnovského barokního kostela Nejsvětější Trojice. Tady vystoupil smíšený komorní sbor En Arché pod vedením sbormistra a dirigenta a hobojisty České filharmonie Vojtěcha Jouzy a na rozloučení s festivalem a Františkem Bílkem provedl kromě jiného Stabat Mater od Josefa Bohuslava Foerstera.
2021
V roce 2021 se sešla dvě významná výročí: uběhlo osmdesát let od úmrtí slavného chýnovského rodáka, sochaře Františka Bílka, a sedmdesát let od smrti jeho přítele, hudebního skladatele Josefa Bohuslava Foerstera. K této příležitosti uspořádala Římskokatolická farnost Chýnov sérii koncertů klasické hudby.
Na zahajovacím koncertě v kostele Nejsvětější Trojice v Chýnově v neděli 22. srpna zazněl výběr z vokálních a varhanních děl Josefa Bohuslava Foerstera v podání mezzosopranistky Olgy Černé a strahovského varhaníka Vladimíra Roubala, následující neděli 29. srpna se o hudební matinée v Bílkově chýnovském ateliéru postaral violoncellový soubor studentů a absolventů Pražské konzervatoře. V nedělní podvečer 5. září měli návštěvníci festivalu jedinečnou příležitost poslechnout si Dechový kvintet, op. 95 Josefa Bohuslava Foerstera v podání předního dechového souboru Belfiato quintet. Čtvrtý koncert se uskutečnil 12. září v kostele sv. Petra a Pavla v Hartvíkově a vystoupil na něm smíšený pěvecký sbor Lumen pod vedením sbormistra Petra Koronthályho. V tomto nenápadném, zapomenutém místě je interiér kostela vyzdoben vzácnou beuronskou malbou, která inspirovala významné umělce, mj. i skladatelova bratra Viktora Foerstera. Závěr festivalu v neděli 19. září patřil především vzpomínce na sochaře Františka Bílka. Jeho tvorba je v Chýnově zastoupena řadou náhrobků na místním hřbitově. Po komentované prohlídce těchto soch a reliéfů, včetně monumentální „Modlitby nad hroby“, místa posledního odpočinku Františka Bílka, následoval v obřadní síni koncert mužského pěveckého sboru Novocantus z Nového Města na Moravě pod vedením Františka Ostrého.
Po celou dobu trvání festivalu byla na farní zahradě vedle kostela v Chýnově k zhlédnutí exteriérová putovní výstava přehledně mapující pestrý život a rozsáhlou tvorbu neprávem poněkud opomenutého, ale v posledních letech znovu objevovaného hudebního skladatele Josefa Bohuslava Foerstera. Výstavu tvoří čtrnáct rozměrných panelů, v jejichž úvodu je vždy fotografie jednoho z reliéfů kolínské dřevořezby křížové cesty od Františka Bílka symbolizující tak tvůrčí a duchovní souznění obou umělců.